Top vakantie in Yogyakarta! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Domien Hettinga - WaarBenJij.nu Top vakantie in Yogyakarta! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Domien Hettinga - WaarBenJij.nu

Top vakantie in Yogyakarta!

Blijf op de hoogte en volg Domien Hettinga

09 Januari 2013 | Indonesië, Soerabaja

Yogyakarta.
Eigenlijk wou ik dit verslag al eerder gaan typen en plaatsen op de site maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er gewoon nog geen tijd voor heb gehad. Nu heb ik er dan eindelijk de tijd er voor en zal ik er weer even een kilometer verslag van maken.

Zoals de meesten nu wel weten ben ik met Jurjan naar Yogyakarta gegaan. Yogyakarta is de meest toerischtische stad van Java. Jurjan kwam 27 december in de avond aan op het airport van Surabaya.
We hebben even lekker gegeten met z’n allen en daarna zijn we op bed gegaan en probeerden we te slapen maar dat wilde maar niet lukken. Eigenlijk waren we alleen maar aan het kletsen. Oh ja we sliepen trouwens gewoon in mijn kamer want daar staan 2 bedden.
Uiteindelijk hebben we toch nog een beetje kunnen slapen, dat was ook wel verstandig want de volgende dag gingen we al vroeg weg naar Yogya. Half 8 namen we de trein van 5uur in totaal.
Het leuke was dat we helemaal niks geboekt of gereserveerd hadden, behalve de treinkaartjes.
We hadden alleen opgezocht wat we graag wilden zien en doen en dat was alles. Het gaat hier allemaal zo gemakkelijk. Je hebt honderden kleine reisorganisaties die je overal naar toe willen brengen of je hoeft maar iemand te vragen waar kan ik dit of dat vinden en hij probeert het je zo precies mogelijk uit te leggen. Dat is natuurlijk heel prettig reizen.
We kwamen aan in Yogya en het eerste wat we wilden doen was eten in de Mc Donalds. Gelijk bij het station stonden al honderden taxi’s en becha’s die je overal wel naar toe wilden brengen. We hebben gekozen voor een becha. Dat is een soort bakfiets en die zie je heel veel op Java. De meneeer die ons naar de Mc bracht heeft ons ook verteld waar we de hotels konden vinden. Na dat we heeerlijk hadden gegeten bij de Mc liepen we naar de straat die meneer aanwees. Een straat vol hotels maar de meesten zaten allemaal al aardig vol. Gelukkig kwamen we toch nog een meneer tegen op straat die riep dat hij nog een hotel kamer vrij had. Uiteindelijk hebben we daar 3 nachten geslapen. Het was een beetje primitief allemaal, maar voor 8 euro de nacht pp. is dat ook vrij logisch. 8 euro is natuurlijk niet veel en vooral niet in de vakantie. Ook de reden dat bijna alles vol zat was vanwege de vakantie. Onze laatste 2 nachten hebben we doorgebracht in een wat luxer hotel, maar daar vertel ik later nog wel meer over.

De eerste dag in Yogya hebben we gelijk al een mooi souvenier gekocht. Erg populair in Yogya is “batik”. Je hebt veel verschillende dingen in batik, zoals batik kleding, doeken of schilderijen. Toen wij, Jurjan en ik een schilderij van batik zagen waren we eigenlijk allebei gelijk al een beetje verliefd op dat schilderij. Jurjan heeft 1 schilderij gekocht van batik en ik heb er 2 gekocht. Met schilderij bedoel ik alleen het doek, de lijst er om heen moeten we in NL zien te vinden. Als ik het niet vergeet zal ik even een foto van batik plaatsen op de site. De schilderijen die wij gekocht hebben zijn met de hand gemaakt en dat werkt vrij ingewikkeld. In totaal zijn ze 6 volle dagen bezig met zo’n schilderij en ook dat was wel de reden dat wij het zo ontzettend mooi vonden.
Op onze eerste dag zijn we ook nog de malioborostreet over gegaan. De bekendste straat van Yogya waar je veel souveniers kunt kopen etc. etc. In de avond hebben we nog een planning gemaakt van de volgende dagen.

De volgende dag zijn we begonnen met het bezoeken van het kraton. Dit is een museum dat ging over Indonesië. Ook zijn we bij een waterpaleis geweest dat ging over de koningen van Yogya. Ik weet er wel iets vanaf maar ik ben nog wel van plan om er nog iets meer over op te zoeken op internet. Daarna zijn we nog bij een grote vogelmarkt geweest. Er word hier veel gehandelt in vogeltjes, kippen, duiven, maar ook uilen, slangen, honden, katten en muizen kwamen we tegen in ontzettend kleine kooitjes. Deze eerste dag hebben we het nog rustig aan gedaan, de volgende dagen waren wel iets zwaarder.



De derde dag in Yogya zijn we vroeg vertrokken naar de Borobodur en de Prambanan tempels.
4.00 uur in de morgen zijn we vertrokken en die nacht daarvoor hadden we helaas niet geslapen, alleen maar gekletst. Misschien niet zo verstandig maar wel gezellig natuurlijk.
De borobodur is een ontzettend grote tempel voor boedisten, de prambanan voor Hindoes. Dit zijn 2 ontzettend grote bezienswaardigheden en was erg mooi om te zien, ook komen hier erg veel toeristen naar toe. Niet alleen die tempels waren grote bezienswaardigheden maar ook wij. We gingen met een groepje naar die tempels en wij konden het heel goed vinden met nog een pools meisje die ook op vakantie was. De mensen toeristen stonden gewoon in de rij om met ons op de foto te gaan, dat was echt niet normaal. Ik was al wat gewend, maar dit was wel heel heftig. Op een gegeven moment moesten we ze toch gaan tereurstellen helaas, want anders hadden wij niets meer van die tempel kunnen zien.
Toen we terug kwamen zijn we eerst wezen slapen. Dat hadden we wel nodig en het was ook wel belangrijk dat we even sliepen want de volgende nacht hadden we een zwarte tocht gepland.
Deze nacht hebben we de Merapi vulkaan beklommen. Het is verreweg de meest zware vulkaan die ik tot nu toe beklommen heb, maar het is verreweg ook wel echt de mooiste vulkaan die ik beklommen heb. Vergeleken met Bromo en Kawah Ijen vulkaan vond ik Merapi dus de mooiste. De klim duurte in totaal ongeveer 4 à 5uur. We gingen met een groepje en meerdere gidsen naar de top, en wij, Jurjan en ik waren de enigen die helemaal de top van de vulkaan hebben bereikt. 6uur in de ochtend kwamen we aan op de top en konden we de zonsopkomst zien vanaf 3000 meter. Het belklimmen van deze vulkaan is misschien wel de mooiste ervaring ooit. Volgensmij zei ik dat ook over die andere vulkanen, maar deze ervaring zal me nog langer bij blijven. Dit was dus echt geweldig! En ik vind dat we best trots op ons zelf mogen zijn dat we het gewoon hebben gehaald en vooral voor Jurjan op zijn mooie schoentjes die hij een dag van te voren had gekocht in Yogya en nog geen ervaring had met beklimmen van vulkanen. Bij terugkomst in ons hotel was het eerste dat we gingen doen slapen.
Na het slapen hadden we 2 fietsen gehuurd. Wij hadden al van verschillende mensen gehoord dat je met oud en nieuw het beste naar het strand kunt gaan, dus hadden wij bedacht om dat die avond op de fiets te gaan doen.
Nadat we de fietsen hadden gehuurd zijn we gaan slapen waar we wel aan toe waren! We werden 7uur in de avond ongeveer weer wakker, namen een douche en wilden gaan fietsen naar het strand. Helaas bleef het maar regenen, regenen en nog eens regenen. We hebben besloten om dan maar een ander keertje naar het strand te gaan, want het was wel even 30 kilometer.

Ons nieuwe plan was om wandelend met de paraplu naar een grote club te gaan in de stad.
Helaas viel ons dit zwaar tegen. Het was verder dan verwacht en het was al bijna 00.00uur, 2013 dus. We hebben besloten om dan maar een taxi te nemen naar die grote club. Toen we éénmaal aankwamen bij die club was het tot onze grote verbazing dicht. In Nederland zijn de clubs of kroegjes wel open met oud en nieuw dus gingen we er van uit dat ook dit wel open zou zijn, maar helaas. Toen stelde de taxi chauffeur een andere grote club voor om daar naar toe te gaan, niet zo ver van daar dus dat vonden we prima. Wat ik ook heel vreemd vond was dat het gewoon ontzettend druk was op de straten. Het was 5 voor 12 en we stonden gewoon in de file. Normaal zit je om die tijd toch bij je familie zou je denken… maar hier waren veel mensen aan het rijden op hun brommertje of in de auto. We stonden dus in de file en dat maakte dat wij ons oud en nieuw maar moesten vieren in de taxi. Dit viel me helaas wel een beetje tegen, ik had het liever anders gehad, maar een ervaring is het ook zeker wel en later hebben we het uiteindelijk toch nog wel goed gemaakt. De club waar onze taxichauffeur ons naar toe wilde brengen was helaas ook dicht dus gingen we maar naar een kroegje vlak bij ons hotel waar van we zeker wisten dat die wel open was. Daar was het erg gezellig en daar zijn we ook veel Nederlanders tegen gekomen. Dit kroegje ging om 3uur ook al dicht, maar daarna hadden we nog een andere club gevonden dat door ging tot 5uur en daar was het ook weer erg gezellig. We gingen met 2 Nederlandse meiden en 1 jongen daar naar toe en hebben lekker gefeest.

Op 1 Januari konden we helaas maar uitslapen tot 11uur. We gingen verhuizen naar een ander hotel en we moesten 12uur die middag uit checken in ons vorige hotel. In ons nieuwe hotel, (de wat luxere) dus hadden we een veel betere kamer, beter ontbijt en een heel fijn zwembad. Dit hotel kostte maar 12euro per nacht pp. Maar 4euro meer dan het vorige hotel en vele malen luxer.
Deze dag hebben we verder ook niet zoveel gedaan. Genieten van onze vakantie aan het zwembad met lekker eten daarbij.
In de avond hebben we nog wel wat gedaan. We zijn naar het Prambanan ballet gegaan. Dit was ong. 10km fieten, en toevallig hadden wij onze fietsen nog dus zijn we daar fietsend naar toe gegaan.
Dit was de eerste keer voor mij dat ik echt door het centrum van een stad fietste in Indonesië en voor Jurjan dus ook en alleen dat al is een super grote ervaring! Het verkeer is hier zo anders, eigenlijk veel gevaarlijker en met veel meer file’s. Er word hier niet veel gefietst maar wij vonden het heerlijk. Over één ding waren wij het wel eens, je moest gewoon wel alert blijven. Ook waren wij het wel eens met elkaar dat het erg leuk was, we ‘skeurden’ iedereen voorbij die in de file stond en dat was best leuk, je fietst hier dus gewoon op de autoweg.
De ballet was ook leuk. Er zit een groot verhaal aan verbonden wat ik ook nog even moet doornemen. Maar ook dat had weer met de koningen te maken van Yogyakarta.

De dag daarna zijn we naar Parangtritis beach gefietst. Dit is het strand waar we eigenlijk met oud en nieuw naar toe wilden gaan maar helaas niet mogelijk was. We zijn er nu in de morgen naar toe gefietst want meestal in de middag regende het hier vanwege het regenseizoen. Het moet best wel een gevaarlijk strand zijn, er zijn er ook al meerdere mensen verdronken. Daar wisten we wel van af maar we konden het toch niet laten om er even in te duiken. We zijn niet ver de zee in gegaan, dus alles was wel veilig, maar je kon het inderdaad wel voelen dat de zee een sterke stroming had. Het was wel even heerlijk om te zwemmen, dat had ik al lang niet meer gedaan en het water was gelukkig lekker warm. Helaas zijn we hier op het strand ook verbrand, en niet een klein beetje ook. Op de terugweg naar ons hotel in Yogyakarta hadden we gehoopt op regen. We hadden het ontzettend heet en konden wel wat verkoeling gebruiken. Normaal regent het hier elke middag omdat het regenseizoen is, en normaal vind ik die regen maar niks, en nu wilde ik eens regen en kwam het niet… Helaas, maar we zijn toch goed aangekomen in ons hotel en zijn daarna begonnen met onze “after sun party”. We waren best wel moe, dus hebben lekker gezwommen in ons zwembad, fietsen terug gebracht en slapen.

De volgende dag was alweer de dag van het vertrek. 4uur namen we de trein terug naar Surabaya. We hebben deze dag nog wat kleren gewassen en namen een voeten massage. Erg lekkere massage, alleen jammer dat de masseur van Jurjan nogal onproffesioneel te werk ging he Jur…
9uur in de avond kwamen we aan in Surabaya en hebben ons hele verhaal verteld aan Firman en Buharto.

De dag daarna zijn we met Firman, Buharto, Jurjan en ik naar en sigarettenfabriek gegaan, waar ik al eerder was geweest maar wat ook leuk was voor Jurjan om te zien. Surabaya is helemaal niet zo toerischtisch, eigenlijk is dat het enige wat de toeristen naar Surabaya brengt, de fabriek.
Daarna zijn we naar Pasar Atum gegaan, een grote markt wat je ook veel ziet in Indonesië.
Daarna nog naar een moskee die we alleen van de buitenkant hebben kunnen bekijken.
En daarna zijn we met z’n tweeën nog in Tunjunganplaza geweest, het grootste winkelcentrum van Surabaya. En dan heb je eigenlijk alles van Surabaya wel gezien. We hebben nog even lekker gegeten in Sutos, waar ik dus meestal zit en ook dat wou ik Jurjan nog even laten zien.
Tot slot zijn we wezen stappen in Sutos met Firman en zijn vrienden. Het was helaas niet zo druk, maar ondankst dat was het nog wel erg gezellig. Half 4 kwamen we ongeveer weer terug van het stappen en 5 uur vertrokken we naar het vliegveld om Jurjan uit te zwaaien.
Voor mij voelde het best wel vreemd om Jurjan uit te zwaaien, ik had het idee dat hij hier nog maar een paar dagen was en daar ging die dan alweer. De tijd is echt om gevlogen en we hebben zoveel mooie dingen gedaan en meegemaakt. Eigenlijk vond ik het helemaal niet leuk om nu al gedag te zeggen tegen Jurjan. Nu is alles weer zo normaal en gewoon en in die 9 dagen dat Jurjan hier was, was het zeker niet normaal maar gewoon in één woord geweldig!
Jurjan nogmaals bedankt daarvoor, ik hoop dat je genoeg gezien hebt in deze 9 dagen en ik hoop dat je ook dat gene hebt gezien wat je wou zien, maar volgensmij wel toch.

Ik zal mijn eigen ritme ook weer gewoon moeten oppakken, en dat gaat alweer aardig, vandaag en gister alweer lekker lesgegeven. En als ik er zo over nadenk dan is het eigenlijk ook nog maar een paar weken lesgeven, dan nog 2 weekjes bali en dan is alles alweer voorbij, het gaat echt heel snel!

En ohja voor de gene die dit lezen en ik had het nog niet verteld: Gelukkig nieuw jaar!

  • 09 Januari 2013 - 08:47

    Jeltje Hoekman:

    Hey Domien
    Bedankt voor je mooie verslag, wat een belevenissen. Jurjan heeft het ook prachtig gehad en heeft ook schitterende fotoos! Domien, nog een goede tijd daar en tot horens. Groet van Jeltje

  • 09 Januari 2013 - 19:07

    Tjebbe Hettinga:

    heej broerke
    jeemig wat een verhaal, dit wie de langste :P Mooi dast et der sa mooi hest !! Ik tink ik lit ik even wat fan mie jerre. Machtige verhalen jer, ik bin beslist gjin leraar maar de rest wast der beleefst is helemaal super natuurlijk !! Jammer dat ik moi mien wurk sit oars wie ik ik even langs kommen ;) veel plezier nog en set maar soat fotos op e site die bin super mooi. hejhej Tjebbe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Domien Hettinga

Beste mensen, Ik vertrek 30 oktober naar Indonesië - Java - Surabaya. Ik zal hier 4 maanden verblijven, 3 maart verwacht ik weer thuis in NL te zijn, als alles goed gaat... 3 Maanden lang ga ik stage lopen in Surabaya in een kinderweeshuis en op een school waarbij ik de kinderen ga vermaken op het gebied van sporten en bewegen. Daarnaast heb ik nog verschillende opdrachten en projecten mee gekregen vanuit school (CIOS) en vanuit de stichting: KINDweesKIND. In mijn laatste maand ben ik van plan om vooral veel van Indonesië te zien, oftewel reizen. Maar wat ik nou allemaal precies ga doen, dat kunnen jullie natuurlijk lezen in mijn reisverslagen.

Actief sinds 22 Okt. 2012
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 23177

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 Maart 2013

Indonesië

Landen bezocht: