Week 13 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Domien Hettinga - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Domien Hettinga - WaarBenJij.nu

Week 13

Blijf op de hoogte en volg Domien Hettinga

29 Januari 2013 | Indonesië, Soerabaja

En alweer een week voorbij.
Een normale schoolweek, waarbij ik aan het lesgeven ben, zo nu en dan eens wat huiswerk maak of andere dingen aan het doen ben.
De donderdag bijv. was een moslim vrije dag. Wij katholieken zijn vrij wanneer jezus jarig is, de moslims zijn vrij wanneer Muhammad jarig is, en dat was dus op donderdag de 24e. Op deze dag heb ik met Firman verschillende weeshuizen bezocht. De stichting “KINDweesKIND” sponsort op dit moment twee verschillende kinderweeshuizen in Surabaya, maar kwamen met het plan om misschien meerdere weeshuizen te sponsoren. Ik ben op onderzoek gegaan, d.m.v. het bekijken van de weeshuizen en heb de situatie doorgegeven aan de stichting. Misschien kan ik dit jaar nog iets voor ze doen of misschien zitten er leuke projecten bij voor de volgende studenten.
Ook heeft de stiching deze week nog nieuwe krukken kunnen sponsoren en een nieuw matras voor Firman.

In het weekend ben ik op Madura eiland geweest. Het is een eiland, hier niet zo ver vandaan, je kunt bij boot van Surabaya naar Madura, maar ook is er een grote brug. Mr. Indra van de elementery school nodigde me uit om zijn familie te bezoeken op het eiland. Zaterdagmiddag ben ik eerst nog wezen luchen met een moeder van een leerling die ik lesgeef en daarna ben ik met Mr. Indra en de fam. naar Madura gegaan. Madura heeft ong. de oppervlakte van half NL. Madura is een mooi en vooral erg rustig eiland. Surabaya is elke dag druk druk druk dus vond ik best wel fijn om op Madura te zijn. Mr. Indra is één van de leukste leraren op school vind ik en ook zijn familie op Madura zijn erg aardige mensen. Zondagmorgen zijn we een stukje wezen wandelen. In de middag zijn we naar het strand gegaan wat ook erg fijn was. Het fijne aan de stranden hier is dat het water totaal niet koud is, het is juist lekker warm! De stranden die ik heb bezocht waren nog niet zo helderblauw dat je de bodem kon zien, maar dat komt nog wel op Bali… Nadat we bij het strand waren geweest gingen we naar een plek waar vuur uit de grond kwam. Het was een kleine oppervlakte waarbij er vuur uit de grond kwam en nooit uit ging. Als het regende of stormde, het vuur bleef altijd aan. Je zag veel mensen die er gebruik van maakten door er water op te koken of eten bakken etc. Erg handig natuurlijk zo’n gratis vuurplek, en goedkoop!
Ook heb ik op Madura eiland nog iets gegeten, genaamd “Rujak” en dat was me toch heet.
Niet koud-heet maar spicy! Ik vond mijn maaltijd al spicy maar voor Indonesiërs is het helemaal niets.
Daarna zijn we weer terug gereden naar Surabaya en ging ik lekker slapen.

Deze week ben ik alweer een aantal keren bij de immigratie geweest, en ook volgende week moet ik nog een aantal keren en dan ben ik klaar voor vertrek naar Bali. Het is wat lastig allemaal, vanwege het bali verhaal en dat ik dan niet in Surabaya ben, maar ook de immigratie kan wel erg moeilijk doen!

Ook heb ik deze week de ticket gekocht vanaf Denpasar (bali) naar Jakarta. Ik vlieg 1 maart naar Jakarta en 2 maart vlieg ik dus vanaf Jakarta naar Amsterdam. De ticket kostte in totaal 46 euro. Daarvoor zit ik bijna 2uur in het vliegtuig inclusief maaltijd en moest ik extra betalen vanwege mijn zware bagage. Maar dan nog zijn 46 euros natuurlijk helemaal niets.

Wat ik ook nog even wil vertellen is dat ik de film “impossible” heb gezien. Heb je niks te doen… dan raad ik je zeker aan om deze film te gaan bekijken. Erg mooie film en heftige over het Tsunami.

Over overstromingen gesproken… In Jakarta is trouwens ook, een aantal weken geleden ontzettend veel water overgestroomd. Misschien 2 weken geleden zijn de rivieren in Jakarta overstroomd en zo’n 40% van de stad was blank van het water. Helaas is het nog steeds niet over, en hebben ze dus nog steeds last van natte voeten. Toen het net gebeurde, en nu nog steeds trouwens kwam het elke dag wel op TV. Heel heftig om te zien, ik mag maar blij zijn dat ik mijn stage volg in Surabaya. Parkeer garages zaten vol water, straten waren blank en soms zag je huizen op TV die onder het water zaten en alleen de schoorsteen nog kon zien. Waar het probleem precies in zit weet ik niet, maar ik weet wel dat het elk jaar weer hetzelfde is en ook weet ik dat ze er iets aan moeten doen!

En hier wou ik het maar weer bij laten voor vandaag.
Ohja ik ben deze week ook nog begonnen te hardlopen. Ik meende dat het niet normaal was om hard te lopen in het centrum van Surabaya, maar dat had ik mis. S’Morgens om 5uur sta ik op en begin ik te hardlopen tot 6 uur en dan maak ik me klaar voor de school. In de ochtend is het koel, rustig, niet donker en zie je meerdere mensen actief bezig, kortom heerlijk!

  • 29 Januari 2013 - 12:00

    Jeltje:

    Hey Domien, bedankt voor je verslag. Ben weer even op de hoogte!

    Groetnis fan Jeltje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Domien Hettinga

Beste mensen, Ik vertrek 30 oktober naar Indonesië - Java - Surabaya. Ik zal hier 4 maanden verblijven, 3 maart verwacht ik weer thuis in NL te zijn, als alles goed gaat... 3 Maanden lang ga ik stage lopen in Surabaya in een kinderweeshuis en op een school waarbij ik de kinderen ga vermaken op het gebied van sporten en bewegen. Daarnaast heb ik nog verschillende opdrachten en projecten mee gekregen vanuit school (CIOS) en vanuit de stichting: KINDweesKIND. In mijn laatste maand ben ik van plan om vooral veel van Indonesië te zien, oftewel reizen. Maar wat ik nou allemaal precies ga doen, dat kunnen jullie natuurlijk lezen in mijn reisverslagen.

Actief sinds 22 Okt. 2012
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 23003

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 Maart 2013

Indonesië

Landen bezocht: